Thailand en Taiwan - Reisverslag uit Taipei, Taiwan van Pieter en Inge Verschuuren - WaarBenJij.nu Thailand en Taiwan - Reisverslag uit Taipei, Taiwan van Pieter en Inge Verschuuren - WaarBenJij.nu

Thailand en Taiwan

Door: PieterenInge

Blijf op de hoogte en volg Pieter en Inge

11 Maart 2011 | Taiwan, Taipei

Een dag na onze aankomst een heel basic hutje (beetje smerig en gammel, maar wel een supermooie locatie) aan het strand gevonden. ‘s Avonds nog naar een kickbox wedstrijd geweest…apart hoor, alle aanwezige Thai-en (paraat met een flesje SamSong; Thaise donkere rum), gingen daarbij compleet uit hun dak. Overal was live muziek, bandjes en gitaarmuziek over het hele eiland, maar met name rondom Lonely Beach (waar wij zaten). Heel leuk.
Helaas werd ik (Inge) de dag daarna behoorlijk ziek en dat duurde helaas de rest van de week dat we daar zaten…erg jammer. Gelukkig was ik net op tijd weer opgeknapt voor onze 6 dagen Taiwan!

Taiwan was een verhaal apart. Meteen bij aankomst in de hoofdstad Taipei werden we zeer hartelijk welkom geheten door een speciaal voor dat doel aangestelde meneer. Het was Chinees nieuwjaar en we kregen hoogstpersoonlijk een ‘geluksmuntje’ van het jaar van het konijn uitgereikt. Grappig.
De bus geregeld naar het centrum en ingecheckt in ons hotel. Voor de verandering een keer wat meer luxe! In Taipei was er namelijk geen één goedkoop hotelletje meer te krijgen vanwege het Chinese nieuwjaar. Wel even heel lekker uitgerust en gebadderd.
Taipei was ineens een wereld van verschil met Thailand. Het stikt er van de wolkenkrabbers, dure winkels, super de luxe winkelcentra, rare bouwwerken en kunstwerken, veel rijkdom.
Bijna iedereen liep daar rond met tassen vol met dure merkkleding en nieuwjaarscadeautjes.

Maar ook de (met name Chinese) tempels ontbraken niet! In tegendeel. Zeker rondom nieuwjaar gaan alle Taiwanese families op familie- en tempelbezoek. Dat resulteerde in een ware aanval op onze zintuigen bij het bezoek aan deze tempels. Een bijna-astma-aanval en rode ogen a.g.v. de verstikkende wierookwalm en zere tenen van al die dringende kleine mensjes die overal rond krioelden.
Maar een erg interessante ervaring. Alle, en dan bedoelen we ook ALLE, winkels, restaurants, cafe’s, bedrijven etc. waren helemaal in kleurrijke ‘happy newyear’ versiering gehuld. Het ene gebouw nog bonter dan het ander en overal hingen gekleurde lampionnen en stonden volgeladen offertafeltjes. Om de haverklap klonk er een oorverdovend geknal van vuurwerk…en dat doen ze hier 7 volle dagen lang, dag en nacht. Heel leuk dat we hier net 5 van die 7 dagen waren.
Het stikt hier ook van de marktjes en stalletjes met eten. Het eten vonden we hier echter niet bepaald geweldig..of je moet van visballen en orgaanvlees houden!
Met de metro hebben we de hele stad door gesjeesd en alle bezienswaardigheden bekeken. Vooral het op 1 na hoogste gebouw van de wereld,Taipei 101, was erg indrukwekkend. We zijn naar de hoogste (91ste ) verdieping gegaan, met de snelste lift van de wereld. Alle auto’s leken net speelgoedwagentjes.
Taiwan staat bekend om zijn ‘hot springs’. Dat moesten we natuurlijk uitproberen….haha, dat was een beeeetje een afknapper. In Beitou, ten noorden van Taipei gingen we naar zo’n beroemd badhuis…maar toen we binnen kwamen wilden we eigenlijk meteen weer omdraaien! We waren de enige westerlingen, hadden geen badmuts bij en iedereen zat hutje mutje, in grote ouderwetse zwembroeken en zwempakken, in hetzelfde stinkende (maar loeihete!) water te zweten…en ons aan te staren. Een lichtelijk ongemakkelijke situatie! Dit sauna avontuur heeft daarom welgeteld 15 minuten geduurd. Pieter had zijn zwembroek nog niet aan,of hij had het al gezien. Het leek daar wel een menselijke noodlesoep!
De laatste dag zijn we op aanraden van een erg fanatieke gids in een informatie centrum een iets te fanatieke hiking gaan doen. Iets over de helft, geen mens te bekennen, kwamen we ineens in een dikke mist terecht. Ik riep nog, ‘he het lijkt wel of we in de wolken zitten’! Kwamen we er achter dat we de hoogste berg van Taiwan aan het beklimmen waren. Sjonge…dat was zweten!! Uitgeput op het eindpunt aangekomen kwam een aardig Taiwanees stel in een dure auto langsrijden met het aanbod om met hun mee naar het centrum te rijden. Dat was nog eens welkom!
Bij het hotel aangekomen, snel nog even opgefrist…want deze avond laat gingen we alweer naar Australie!!

Op dit moment zitten we al weer aan de ‘Gold coast’, Burleigh Heads, een echt surfparadijs.
We hebben veel slecht weer gehad in Australie, maar gelukkig ziet heter voor de komende weken weer goed uit! De verhalen zullen iets korter worden denk ik, maar we zullen de foto’s zo snel mogelijk plaatsen!!

X Pieter en Inge

p.s. Yo, die zeekomkommer werd in onze handen geduwd door een van de divemasters…wij vonden het eigenlijk ook niet kunnen!! Haha, maar het duiken was inderdaad ERG gaaf…ik begrijp nu inderdaad dat je daar niet uitgepraat over kunt raken! Een hoop haaien, stingrays, mega napoleon-/sweetlips vissen en schilpadden…wow…Hoe is het met de praktijk?? Tot snel!

• 11 Maart 2011 - 07:41

Yo:

Ben stikjaloers op jullie hoor! ( Hoewel.... ik ga morgen lekker naar de sneeuw...) Inge, de praktijk? Tja, je hebt pech.... Je mag helpen verhuizen!! Whahahaha... Eind deze maand wordt ie opgeleverd, maar dan zijn er nog wat andere zaken die geregeld moeten worden, dus zal dan nog wel een paar weekjes duren. Geniet nog maar een paar weekjes, dan kun je er weer fris tegenaan in een frisse praktijk!

• 11 Maart 2011 - 08:24

Annemiek V. K:

Weer een leuk verslag, Jullie foto's zijn zeer mooi.
    Vooral die van de vorige keer tussen alle soorten vissen.
    Groetjes van iedereen hier.

• 11 Maart 2011 - 13:04

Lisette:

Hoi, Als ik jullie foto's zo zie zou ik ook wel een keertje willen gaan duiken! Ziet er echt heel mooi uit!
    Kijk voor foto's van de nieuwbouw maar eens op de site, daar staan aardig wat foto's op en dan weet je ook een beetje hoe het er nu bijstaat!
    Nog heel veel plezier in jullie laatste maand buitenland!

• 11 Maart 2011 - 13:15

Jos En Wilma:

Hoi, daar zijn we weer. Fijn al jullie verslagen te kunnen lezen en dan die mooie foto's.
    Noodlesoep ziet er volgens ons iets anders uit. Grapjassen!!
    Veel plezier en knuffels, knuffels. Fijn dat ik je vanmorgen weer even gesproken heb: kunnen we er weer even tegen.
    Pap en mam

• 14 Maart 2011 - 21:23

Daisy:

Wederom een heel leuk verslag en zeer mooie foto's!! Gossie wat hebben jullie enorm veel meegemaakt de afgelopen maanden, vele mooie stukjes van de wereld gezien, heel erg leuk!
    Geniet nog volop van de vakantie en dan zie ik je weer op de praktijk, maar daar moet je nog maar ff niet aan denken;) Liefs

• 21 Maart 2011 - 22:33

John Van Den Hurk:

hey Pieter en Inge ook ik volg jullie geweldige reis met alle ervaringen (ook de wat mindere)
    Bernice en Laure zijn gisteren weer vertrokken naar Panama dus ook wij moeten het weer zonder hun doen,dus we voelen met jullie ouders mee!!!
    Veel plezier nog de laatste dagen,geniet er van en gezond weer naar THUIS als het effen kan.